Persoon
&
Groep

Het functioneren van het individu in een groep.

(in plaats van groep is ook team, club of familie in te passen)

Het functioneren van een persoon in een groep is afhankelijk van een aantal factoren.

1. Karaktereigenschappen.

Karaktereigenschappen van de groepsleden in tegenstelling tot de karaktereigenschappen van het individu.

Een gedreven perfectionist in een groep van teamplayer wordt geremd omdat in zijn ogen de groepsleden een lesse faire houding vertonen.


2. Niveauverschillen

Niveauverschillen op het gebied van IQ en EQ tussen de enkele persoon en de groep.
Grove verschillen in abstractievermogen en omgangsethiek zijn niet bevorderlijk.

3. Sensitiviteits verschillen.

Verschillen in sensitiviteit tussen het individu en de groep kunnen tot grote problemen zorgen en zijn niet oplosbaar.

De opvattingen, gebaseerd op de waarnemingen van een persoon met een hoge sensitiviteit zal niet worden begrepen door zijn groepsleden.
Hierdoor wordt het individu belemmert in zijn functioneren. De opvattingen van de persoon zullen vaak laconiek worden weggewuifd.

4. Subjectiviteit.
De subjectiviteit die ten grondslag ligt van waarnemingen en reacties van het individu.


Voor het geval dat op de vorige drie genoemde punten geen graverende tegenstellingen te vinden zijn, blijft nog de subjectiviteitfactoren over die het functioneren in een groep kan compliceren.

Ieder persoon is in een bepaalde cultuur opgevoed en heeft daarin een behoefte- en denkpatroon ontwikkeld, gebaseerd op zijn ervaringen.
Op deze manier ontstaat bij iedereen een denkbeeld over de wereld, relaties en spiritualiteit.

Dit heeft tot gevolg dat ieder mens een eigen realiteit kent, hetgeen weer het onderlinge functioneren kan belemmeren, of juist de bron van uitdagingen en creativiteit kan vormen.

Is een groep in evenwicht, gebaseerd op de eerste drie punten, dan zal zij ook met de realiteit, dat iedere waarneming subjectieve is, constructieve om kunnen gaan.
Dit is echter een langdurig proces, waarin de groepsleden elkaars reacties leren interpreteren.