Joystick





Joystick Besturingsorgaan. Vaak gebruikt voor spelletjes.


De Joystick is over het algemeen een analoog besturingsonderdeel dat de X en Y-as stuurt.
In principe gaat het hierbij om twee weerstanden die de waarde van de X of Y - as manipuleren.
De Joystick zo als beschreven werd voor het eerst in de tweede wereldoorlog (1944) door de Duitsers gebruikt om bommen op afstand te besturen. Vandaag op de dag zijn het patriot raketten en ander onprettig oorlogstuig.

Later werd de Joystick bekend door het gebruik van afstandsbedieningen van modelauto’s en vliegtuigen.
De eerste toepassing als gameconsole werd door studenten van de MIT in 1961 met een PDP1 en het spelletje spaceware gerealiseerd.
De Joystick wordt dan ook op de zo genaamde gamepoort aangesloten.
De gamepoort lijd naar een viertal AD converters, die de signalen naar de computer toe kunnen vertalen.
De meeste geluidskaarten zijn uitgerust met een DA-15 aansluiting, waar een MIDI apparaat of een joystick kan worden aangesloten.